Cum va arăta industria contabilă în viitor? Analiză CEO Azets

Contabilitate

by  Roar Wiik Andreassen

December 7, 2017

Cum va arăta industria contabilă în viitor? Analiză CEO Azets

Contabilitate

by Roar Wiik Andreassen

December 7, 2017

Industria contabilă din tările nordice este supusă unor schimbări fundamentale, determinate în mare parte de noile tehnologii dar și de noii participanti. Am analizat în detaliu modul în care aceste schimbări afectează – în prezent și pe viitor – industria BPO (Business Process Outsourcing) dar și provocările și noile oportunităti de care vor avea parte atât angajatii, cât și clientii noștri.

Să începem cu câteva premise despre industria contabilă

Tipurile medii de companii nordice sunt firme mici, cu aproximativ 5-10 angajati, distribuite pe o arie largă din punct de vedere geografic. Legislatia fiscală și reglementările salariale sunt specifice tării și complexe. Aproximativ 12.000 de birouri de contabilitate (BC), care generează venituri anuale de 25 de miliarde NOK (coroane norvegiene), servesc acestor companii mici și mijlocii (IMM-uri) și angajează aproximativ 30.000 de persoane.

Unele birouri de contabilitate locală sunt formate din angajati cu jumătate de normă, care deservesc și câtiva clienti în plus fată de responsabilitătile lor de bază. Piata este în creștere cu aproximativ 2-3% pe an, iar preturile pentru contabilitatea de bază sunt în curs de mentinere sau ușor în scădere. Ajustările salariale anuale și costul bunurilor cresc într-un ritm mai rapid, împingând în jos marjele pentru multi contabili.

Piata serviciilor contabile nordice se caracterizează printr-o concentrare puternică asupra solutiilor bazate pe tehnologie și software/SaaS. Iar asta se întâmplă din cauza costurilor ridicate ale muncii manuale. Transferul digital al tranzactiilor B2B într-o gamă largă de domenii a fost implementat cu ani în urmă și a crescut într-un ritm rapid. Înregistrarea și raportarea fiscală oficială sunt operatiuni obișnuite și în curând, în unele tări datele financiare complete vor fi trimise autoritătilor fiscale.

Sursă de inspiratie

Un experiment de gândire interesant ar putea fi următorul… Să presupunem că 20% din venituri provin din activitatea de contabilitate și tranzactii de bază, în principal taxate la oră. O abordare conservatoare – undeva între 4-7 BNOK – este în pericol pentru industria serviciilor contabile în anii următori. Deci, ce s-ar putea întâmpla cu aceste venituri? Vor dispărea? Nu cred că se va întâmpla asta în totalitate, dar o mare parte din acestea vor fi reduse și înlocuite cu venituri SW tranzactionale, cu costuri software aferente crescute pentru contabili. Cu conditia ca profesia contabilă să fie capabilă să se schimbe, partea pozitivă a acestui lucru este că același contabil va putea sprijini mai multi clienti și va putea lucra cu mai multe activităti cu valoare adăugată. Pentru clienti, acest lucru ar trebui să implice costuri orare mai mici, însă vor trebui să plătească pentru software și tranzactiile efectuate.

Schimbarea principală – dublă

Modul traditional de deservire a companiilor nordice mici și mijlocii a implicat în mod obișnuit un consultant responsabil pentru toate sarcinile: emiterea facturilor, plătile, calculul și raportarea TVA, raportarea financiară, închiderea exercitiului și taxele. Acest lucru este în mod evident benefic pentru client –  lasă totul în seama unei persoane care poate dezvolta cunoștinte despre afacerea sa de-a lungul mai multor ani. Consultantul contabil, având controlul asupra tuturor proceselor și sarcinilor, are posibilitatea de a-și dezvolta abilitătile într-o gamă largă de domenii contabile și fiscale. Experientele arată că sarcinile de lucru sunt mai putin standardizate și orientate către proces.

Modul traditional de a înregistra tranzactiile contabile se schimbă foarte mult în zilele noastre. Schimbarea principală din perspectiva productiei este dublă pentru angajat. În primul rând, în loc să avem un consultant care să se ocupe de toate sarcinile, vedem o trecere spre procese de productie extrem de standardizate și digitalizate. Acest lucru este evident mai ales pentru partea tranzactională a proceselor contabile. În al doilea rând, aceasta conduce la nevoia de schimbare și de dezvoltare a noilor competente pentru angajatii noștri.

Consultantii noștri devin controlorii tranzactiilor, verificând calitatea și concentrându-se asupra abaterilor. Acest lucru duce la tratarea mai multor tranzactii ale clientilor decât în trecut și la mai mult timp pentru a servi clienti suplimentari. Deci, în locul unei singure persoane care să se ocupe de toate sarcinile unui client, s-ar putea să vezi un angajat care să ia partea cu care se confruntă acesta, de control și consiliere, și un altul care să fie specializat în operatiunile de procesare.

Acestea fiind spuse, contabilii noștri oferă deja consultantă valoroasă zilnică, de înaltă calitate – în plus fată de contabilitatea de bază – pentru multi clienti, și vor oferi și mai mult în viitor.

Clientii doresc date mai amănuntite

Automatizarea, digitalizarea și lucrul în “cloud” au introdus deja noi modalităti de interactionare și comunicare între clientii noștri și contabilii lor. Schimbarea principală este aceea că informatiile sunt disponibile în timp real, oriunde te afli. Cele mai frecvente întrebări primite acum de la clientii noștri sunt: ce credeti despre afacerea mea în momentul de fată, ce credeti că se va întâmpla în săptămâna sau lunile următoare, pot face ceva mai inteligent pentru a-mi îmbunătăti încasările, cum pot economisi bani? Informatiile adunate de-a lungul timpului, bazate pe un raport lunar, sunt redundante. Atât proactivitatea, cât și furnizarea de conoștinte despre afaceri și abilităti specifice, sunt elemente cu adevărat importante!

Automatizarea și digitalizarea – ce fac ele?

Inteligenta artificială (AI) și programele avansate de auto-învătare (Cognitive Computing) sunt pe ordinea de zi în această perioadă. De fapt, au fost de ani de zile. Motorul AI al IBM Watson și celebra victorie Jeopardy în 2011, tehnologia Google AI DeepMind și, în ultima vreme, Google AlphaGo, care a câștigat de patru ori vechiul joc chinezesc al lui Go împotriva lui Grand Sedent Lee Sedol – iar acestea sunt doar câteva titluri! Iată, o dezvoltare fascinantă și poate chiar un pic înfricoșătoare. Nu voi intra prea mult în detalii legate de AI în acest articol, dar mă voi concentra pe tehnologia deja folosită în industria actuală de outsourcing.

După cum s-a mai mentionat, software-ul pentru interpretarea facturilor electronice, reconcilierea automată a băncilor și scanarea și recunoașterea facturilor pe suport de hârtie a fost utilizat pe scară largă de mai multi ani. Cu toate acestea, un volum imens de facturi pe hârtie sunt procesate în industrie în fiecare an, procesate manual de industria serviciilor contabile. Totuși, numărul facturilor tipărite scade rapid în fiecare an. Unele birouri de contabilitate au mai multe facturi electronice decât cele pe suport de hârtie, iar tranzactiile electronice se dublează în fiecare an. Câteva dintre cele mai mari companii de servicii contabile, ca Azets, investesc foarte mult în solutii inteligente de software.

Software-ul automatizează și recunoaște tipurile de modele de tranzactii și păstrează tranzactiile fără interventie umană. Initiativele au arătat că, prin standardizarea proceselor și automatizarea tranzactiilor digitale, se poate obtine o reducere a timpului de până la 60-70% în comparatie cu prelucrarea manuală pentru acele sarcini specifice. Un bonus suplimentar: calitatea se îmbunătătește.

Iar viitorii câștigători sunt…

În opinia mea, contabilii pot alege între două optiuni principale pentru a face fată digitalizării. Fie să o adopti și să găsești noi oportunităti de afaceri, fie să-ti „îngropi” capul în nisip și să speri că va trece. Multe dintre birourile de contabilitate mai mari au ales prima optiune și aproape toate recunosc că aceasta din urmă nu este o modalitate viabilă de a functiona. Din păcate, doar câteva dintre cele mai mici birouri de contabilitate vor avea capacităti financiare și tehnologice pentru a conduce digitalizarea. Unele ar putea fi achizitionate, iar altele vor trebui să aplice software-ul standard de contabilitate bazat pe SaaS pentru a-și trata clientii în pas cu tehnologia.

Software-ul mai inteligent va înlocui contabilul traditional? Nu cred, dar unele părti din muncă vor fi înlocuite. Și, din experienta noastră, clientii au nevoie întotdeauna atât de software, cât și de oameni/sfaturi. Jucătorii care le au pe ambele sunt capabili să livreze acest lucru într-un mod flexibil și ușor de utilizat și sunt capabili să se schimbe rapid, astfel că vor avea un viitor interesant.

Cu alte cuvinte:

Viitorii câștigători în industria serviciilor contabile vor fi cei capabili să livreze serviciile în ciuda transformării dificile – care este necesară. Aceasta implică mult mai mult decât tehnologia (care nu este răspunsul la orice). Aceasta implică provocarea oamenilor/transformarea abilitătilor, implică noi modele de afaceri/preturi/livrări și, în același timp, instruirea și dezvoltarea clientilor IMM care au nevoi diferite și un parcurs diferit. Și există mai mult de un milion de IMM-uri în tările nordice.

Viziunea mea este următoarea: industria noastră se va adapta, va arăta diferit și va oferi servicii și mai bune clientilor noștri în viitor. Cred că cei care vor câștiga în fata schimbărilor continue, indiferent de modificările tehnologiei, vor fi cei care vor pune clientii pe primul loc și vor putea oferi un bun raport calitate-pret.

Raportul calitate-pret nu va însemna doar procesarea corectă a facturilor sau a statelor de plată, ci va fi despre cum să ne ajutăm clientii să își conducă mai bine afacerea.

Deci, dragi clienti, colegi și competitori: să profităm de marile oportunităti prezente! Să luăm rolul consultantului de încredere și să folosim noua tehnologie în beneficiul clientilor și al nostru.

Roar Wiik Andreassen

About Roar Wiik Andreassen

Roar Wiik Andreassen is the CEO of Azets. He has many years of experience within technology, outsourcing, business strategy and business transformation.